Geografia a všetko o nej

30. července 2017 v 20:29
K tvorbe fantasy či sci-fi príbehu neodmysliteľne patrí i tvorba sveta, jeho mapovanie a geologická členitosť. Mnohé prvky môže ovplyvňovať mágia, iné veda, no pri väčšine je potrebné dodržiavať základné poznatky, ako napríklad: Borovice nerastú na púšti a moria nie sú sladké. Ako teda dospejeme k realisticky vyznievajúcemu svetu?




BOD Č. 1: VÝBER PLATFORMY
Tento bod považujem za snáď najdôležitejší. Ide o to, že predtým, ako svet začnete vytvárať, musíte si rozmyslieť či sa bude nachádzať na rovnej doske (bežné fantasy svety) alebo bude mať podobu celej planéty (pri sci-fi príbehoch na iných planétach).
V čom to zaváži?
Vo všetkom. Pokiaľ si vyberiete za základ tvar guľe/planéty, budete musieť rozmýšľať nad určitými pásmami, ktoré budú meniť klimatické podmienky na daných miestach. Cesty okolo sveta budú povolené, ale bude zložité rozložiť všetko tak, aby to vyhovovalo z vedeckej stránky.
Pri tvare dosky to je jednoduchšie. Áno, budete sa musieť riadiť prúdmi a prechodmi, podmienkami, čo tvoria pohoria, ale nie ste obmedzený pásmami či svetovými stravami.

BOD Č. 2: TVORBA OBRYSOV
Je na čase vytvoriť obrysy kontinentov, oceánov a ostrovov. Čo s tým?
Sú dve cesty. Ja by som, úprimne, začala vzatím si ceruzky do ruky. Načrtávajte obrysy, gumujte, prekresľujte. Tvorte malé ostrovčeky a ešte menšie zárezy, aby vám z krajiny nevznikla len guľovitá placka podobná volskému oku. Keď si ujastíne, aký tvar by ste chceli môžete sa rozhodnúť či budete pokračovať na papier, alebo využite programy.
Návrhy programov na tvorbu máp:
BOD Č. 3: ČLENENIE
A prichádza čas dať povrchu tvár. Tu by som Vám však chcela pripomenúť, že hory, lesy a rieky netreba capkať na plochu, ako Vám srdce poručí. Veci ako: Rieky tečú tou najľahšou cestou, dolinami a kotlinami; už hádam netreba pripomínať. No chcela by som toho tu rozobrať viac.
• PÚŠTE: Pokiaľ sa rozhodnete do vášho príbehu umiestniť púšť, ktorá nebude umelo vytvorená mágiou alebo vedou, je tu niekoľko možností. Púšte sa nachádzajú pri studených prúdoch pri pobrežiach. Pokiaľ je niekde púšť, niekde pri mori/oceáne musí byť i ľad. Druhou voľbou je, že púšť sa bude nachádzať pri vysokom pohorí, ktoré bude zakrývať jednu jej stranu. Pri takomto druhu púšte však dbajte na to, že na druhej strane pohoria by malo byť vlhko. Na púšti môžu existovať oázy a jazerá; netvorte úplne mŕtve oká.
• OSTROVY: Ostrovy vedia byť zákerné. Pokiaľ chcete tvoriť súostrovia, dodajte krajine sopky alebo, naopak, zerodujte zem, od ktorej sa ostrovy oddelili. Veľké ostrovy sú len zriedka, ak vôbec niekedy, úplne samé. Skupinky ostrovov pôsobia realistickejšie ako jeden sem a druhý tam.
• JAZERÁ: Jazerá, plesá, vodné nádrže. V 90% prípadov by mali mať všetky svoje prítoky a odtoky. Výnimkou sú len bezodtokové oblasti a niektoré ľadovcové jazerá.

BOD Č. 4: MESTÁ, PEVNOSTI, CESTY
Čo na tom môže byť tak ťažké? Jedno mesto sem, druhé tam, cesta pôjde ako šíp a hotovo! Je to dobrý prístup? Nemyslím. Aj keď mestá a dediny vznikali na rozličných miestach, ľudia vždy uprednostňovali niektoré lokácie pred inými. Populácia by mala byť hustejšia pri riekach a jazerách, hory by mali byť riedko osídlené, pevnosti musia mať strategickú pozíciu, ktorá ich chráni pred priamym útokom. Cesty nemôžu ísť krížom cez hory, ale cez zníženiny; nikdy nepôjdu rovne, ale budú sa kľukatiť kvôli podmienkam naokolo a mosty budú na najvýhodnejších miestach. Myslite na ľudí, čo ich mali budovať, nie len na náhodný klik myškou či pritlačenie ceruzy o papier!

BOD Č. 5: NÁZVY, NÁZVY A ĎALŠIE NÁZVY
Každý si môže dať názvy také, aké chce. Ale je to skutočne tak jednoduché? No, malo by byť. Ale záleží aj na histórii Vášho sveta. Niektoré názvy môžu byť len popletené písmenká, čo môžete vysvetliť inými kultúrami na tomto území, alebo byť bežnými názvami, ktoré odzrkadľujú dané miesto. Pri tomto bode platí len jedno: NEZABUDNITE NAZVAŤ VŠETKO. Všetky vyznačené mestá, rieky, pohoria, nížiny a jazerá. Nič nemôžete vynechať, nič nemôže ostať nepomenované. Prehliadnite si svoj výtvor vždy i desaťkrát!



Tak čo? Je Váš svet taký, aký ste si ho predstavovali? Nie? Tak sa vráťte na začiatok. Tvorba sveta je jedna z najpodstatnejších častí príbehu. Každá jedna maličkosť zaváži a každý detail mení priebeh Vášho deja. Uistite sa, že je všetko tak, ako si želáte a vzdialenosti Vám sedia. Neskôr už bude pozde na zmenu.

 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Sisi Sisi | Web | 1. září 2017 v 13:03 | Reagovat

No, tak jdu asi přestavovat... :-D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama